Ailun Elzenga

Published by Melanie Plag on

Verhalen zijn voor mij voedend. Ze geven door middel van beelden veel mee over het leven en hoe je om kan gaan met situaties. Daarnaast is de kracht van de verbeelding een enorme rijkdom in je leven. Want door je iets voor te kunnen stellen, kun je iets vorm gaan geven. Door je in een situatie te kunnen verplaatsen weet je beter te handelen. Door je te herkennen in personages, kun je leren hoe je zelf om moet gaan met wat er op je pad komt.  Vanuit een beeld kun je tot creatie komen.

In verhalen kunnen we ons herkennen. Tijdens een goed verteld verhaal wordt niet alleen het hoofd aangesproken, maar ook onze zintuigen en onze innerlijke  belevingswereld.

Verhalen geven mij inzicht en verwondering in het leven.

Als verteller zoek ik altijd naar een kern. Wat wil ik mijn luisteraars meegeven? Bijvoorbeeld zelfverzekerdheid, omgaan met tegenslag, verwondering… Daar zoek ik beelden bij.

Als luisteraar ga je door die beelden mee in een andere wereld. De wereld van het verhaal.

Biografie

Na het afronden van de PABO heb ik zes jaar voor de klas gestaan in het basisonderwijs. Daar ontdekte ik het vertellen van verhalen. Wat waren de kinderen aandachtig en wat daalde er een rust in de klas… Daar wilde ik meer van weten en toen ben ik de verteltraining aan de Nationale Vertelschool gaan doen.

Nu ben ik daar docent en verzorg ik inmiddels al bijna tien jaar verteltrainingen en workshops aan volwassen en pabostudenten. Daarnaast kom ik als verteller bij basisscholen in de klas en heb ik mijn eigen vertelvoorstellingen.

Ik vind het belangrijk dat verhalen niet alleen voor het vermaak zijn maar dat ze voedend zijn voor het innerlijk van het kind. Daarom kies ik vaak voor verhalen die een diepere onderlaag hebben. Dat neemt niet weg dat er tijdens het vertellen ook veel plezier en verwondering kan zijn. Tijdens de lessen aan basisschoolleerlingen en volwassenen (pabostudenten en docenten) is mijn doel ze te laten ervaren dat het vertellen van een verhaal helemaal niet zo moeilijk is als vaak gedacht wordt.  Dat je vanuit plezier en eigenheid kan vertellen en dat studenten en docenten zelfvertrouwen ervaren bij het vertellen van een verhaal. Een verhaal vertellen voor een groep mensen, is immers een vaardigheid die je op veel verschillende manieren kan inzetten. Naast het doceren van vertellen, vertel ik verhalen voor peuters tot volwassenen. Dit kan in combinatie met een creatieve verwerking.

Meer weten? Kijk eens op de website van de Nationale Vertelschool