Eén verhaal, zeven lessen – dramatische vorming

Published by Hermine van Helden on

Bij één verhaal kun je talloze verwerkingsactiviteiten bedenken voor verschillende vakken en ontwikkelingsgebieden. In deze blogreeks geven we zeven ideeën voor een les bij het verhaal ‘De jongen en zijn trommel‘. Les 3 en 4: dramatische vorming.

Naspelen

De leerlingen spelen in groepjes scènes uit het verhaal na. Verdeel daarvoor de groep in groepjes van vijf kinderen en geef ieder groepje zijn eigen scène. Verdeel in ieder groepje de rollen: Jongetje, Tante, Vader, Moeder en het monster.

Spreek af dat men elkaar niet aanraakt.
Benadruk wat goed gaat. Mooi gebruikte gebaren, woorden of zinnen.

Tableau vivant

Bij een tableau vivant beeld je een scène uit zonder woorden en zonder beweging. Je kunt het vergelijken met een stilstaand filmbeeld of een foto.

Verdeel de klas weer in groepjes van vijf en laat ze samen beslissen welke scène ze willen uitbeelden.

Leg uit hoe je je gehele lichaam kunt laten werken: van romp via ledematen tot en met gezichtsuitdrukking. Dit is extra belangrijk, omdat je geen woorden mag gebruiken!
Om te oefenen kun je de scène eerst laten spelen (zonder woorden!) en op jouw teken laten ‘bevriezen’.

Maak er een foto van als herinnering. Als je alle foto’s achter elkaar zet, heb je het hele verhaal.