Eén verhaal, zeven lessen – sociaal-emotionele ontwikkeling

Published by Hermine van Helden on

Schoolverteller Hermine nam tijdens de lockdown het bovenstaande verhaal op voor een leerkracht in het basisonderwijs. Bij dit ene verhaal kun je talloze verwerkingsactiviteiten bedenken voor verschillende vakken en ontwikkelingsgebieden. De eerste les: sociaal-emotionele ontwikkeling.

Vertel het verhaal zelf of bekijk samen de video op het digibord. Wanneer het verhaal is geluisterd en bekeken, praat je er met de groep over na:

  • Over het verhaal: is het leuk of niet leuk?
  • Over het karakter van de personages: vind je ze aardig of niet?
  • Over herkenbaarheid: heb je jezelf ook wel eens zo gevoeld? In wat voor situatie was dat?

Nodig de kinderen uit om te zeggen waarom ze iets vinden. Maar  “nou gewoon” is ook een goed antwoord, want sommige luisteraars hebben tijd nodig om het verhaal te laten bezinken voor ze er iets over kunnen zeggen.