Eén verhaal, zeven lessen – taal en lezen

Published by Hermine van Helden on

Bij één verhaal kun je talloze verwerkingsactiviteiten bedenken voor verschillende vakken en ontwikkelingsgebieden. In deze blogreeks geven we zeven ideeën voor een les bij het verhaal ‘De jongen en zijn trommel‘. Les 2: taal en lezen.

Begrijpend luisteren

Door het verhaal te analyseren, bijvoorbeeld met de vijf vragen wie, waar, wat, waarom en hoe, ontdek je of de leerlingen het verhaal begrepen hebben.

  • Over wie gaat het? Wie is hoofdpersoon en wie komen er verder in voor?
  • Waar speelt het zich af? Op een plek of op meerdere plekken?
  • Wat gebeurt er? Welke handelingen voeren de personages uit?
  • Waarom en hoe doen ze dat? Welke emoties spelen een rol?

Verhaalopbouw

Verdeel het verhaal in scènes om de structuur en volgorde te laten ervaren. Vat iedere scène samen in één zin. Probeer ze daarna eens te verwisselen: dat gaat niet!

Woordenschat

Soms hapert er iets in het begrip door een onbegrepen woord.
Wanneer een verteller live in de groep vertelt, kan hij of zij meestal aan de reactie van de leerlingen aflezen of ze het begrijpen en zijn taalgebruik daarop aanpassen. Maar bij een filmpje gaat dat niet. Het kan daarom geen kwaad te vragen of alle woorden bekend zijn.