Ik zou wel een kindje lusten

Published by Hermine van Helden on

Het prentenboek Ik zou wel een kindje lusten van Sylviane Donnio en Dorothée de Monfreid ligt nu in de boekhandel voor slechts €2,50 voor de jaarlijkse campagne Geef een (prenten)boek cadeau. Het boekje leent zich perfect voor vertelactiviteiten met peuters en kleuters.

Lees of vertel het verhaal eerst samen met de kinderen. Heb je een grote groep? Dan is het misschien handiger om een vertelkastje te gebruiken. De vertelplaten van Ik zou wel een kindje lusten zijn bij veel bibliotheken te leen.

Emoties uitbeelden

Het herkennen van emoties is een belangrijke vaardigheid en deel van onze non-verbale communicatie. Voor een verhalenverteller is een levendige expressie onmisbaar. Dit kun je al jong oefenen!

Bekijk de platen en bespreek de uitdrukking van gevoel bij de krokodillen. “De krokodillen op plaatje één kijken blij. Trek zelf het gezicht. Kun jij ook blij kijken?’ Ga zo alle emoties langs, door voordoen en nadoen. Breid uit met lichaamshoudingen.
Variant: laat de kinderen de uitdrukking benoemen van elkaar.

Boetseren en navertellen/naspelen

De kinderen maken van  boetseerwas (of gewone klei) in drie stappen krokodillen, zie foto. De kinderen kunnen daarna met de krokodillen naspelen wat in het boekje staat en verder fantaseren. Alles is goed!!

Naspelen met vingerpopjes

Knip krokodilletjes uit, wat langer dan je vinger. Het hoeft niet perfect. Van dun papier knip je er drie tegelijk. Teken er ogen op. Plak er een rond strookje onder waar een klein vingertje in past (zie foto bovenaan). En dan spelen maar!
Al spelend vertellen de kinderen het verhaal na (of maken hun eigen verhaal) en ontwikkelen ze hun taalvaardigheid.

Nog een paar andere activiteiten

Een verhaal gaat pas echt leven als het gedurende de dag in allerlei activiteiten terugkomt. Een paar extra ideeën:

  • Taal/kleuren benoemen – Geef ieder kind een boekje. Lees het zelf voor. Benoem de kleuren op de afbeelding en laat de kinderen aanwijzen. Ze kunnen ook in tweetallen elkaar kleuren laten aanwijzen en benoemen.
  • Muziek en lichaamsoriëntatie – Laat de handen over de bovenbenen glijden van lies naar knie. Zeg “KRO”, handen laten glijden, dan “KO” en klap in de handen bij “DIL”. Dit kan snel en langzaam, hard en zacht. Zeg: “De kro-ko-dil- bijt in je…” en wijs naar je neus. De kinderen roepen “neus”. Zo benoem je steeds een lichaamsdeel. Het einde is altijd bil.
  • Muziek – Zing samen het liedje De krokodil die ligt in het water

Facebook
LinkedIn
Instagram