Melanie Plag

Published by Melanie Plag on

Fotograaf: Peter Putters

Een goed verteld verhaal komt binnen. Alsof je er zelf bij was. Door deze emotionele betrokkenheid blijft de inhoud van een verhaal beter hangen dan een pragmatische uitleg. Verhalen vertellen verdient daarom een vaste plek in het onderwijs. Dat is mijn missie! Vertellen is een sterk didactisch hulpmiddel, dat je in kunt zetten bij alle vakken, echt niet alleen bij taal en lezen.

Biografie

Ongeveer veertien jaar werkte ik als kleuterleerkracht, waarvan een aantal jaar als coördinator onderbouw en VVE. Ik geniet intens van de onbevangenheid van jonge kinderen, van hun verwondering over de wereld, hun ongebreidelde fantasie en van de enorme ontwikkelingssprongen die ze maken.

In 2008 maakte ik kennis met het vak van verhalen vertellen en was ik verkocht. Ik volgde een opleiding en stortte me met mijn onderneming Babboes op de podiumkunst. Honderden keren trad ik op in scholen, kinderopvang, musea, bibliotheken en op kinderfeestjes.

Maar ik miste het onderwijs. Sinds een aantal jaar richt ik me meer op het toepassen van verhalen vertellen in een educatieve context, in de klas of als naschoolse activiteit. Wat ik het liefste doe is het delen van mijn kennis en ervaring met andere professionals.

Bij het werken met verhalen is er geen goed of fout. Iedereen – volwassene of kind – heeft zijn eigen verbeelding en zijn eigen vertelstijl. Vaak hoef ik maar een klein zetje te geven om die te laten ontdekken. Plezier en creativiteit staan voorop en experimenten met digitale hulpmiddelen of andere vakgebieden ga ik niet uit de weg.

In 2017 kruiste Annette Benedictus mijn pad en ontdekten we dat we beiden een passie hadden voor onderwijs én vertellen. In 2019 zetten we een belangrijke stap in onze gezamenlijke missie: de oprichting van Stichting Schoolverteller.

Meer weten? Kijk op Melanie’s website: www.babboes.nl