Waar vind je moed?

Published by Annette Benedictus on

Onlangs kwam ik op het spoor van Grej of the day, een Zweeds onderwijsconcept dat is bedacht door Micael Hermansson. Op de site grejoftheday.nl is er meer over te vinden. Idee van Grej of the day is om een clue te geven of een korte vraag te stellen over een aansprekend onderwerp. De kinderen krijgen vervolgens tijd om na te denken en mogelijke antwoorden te formuleren.

Door op deze manier de nieuwsgierigheid te prikkelen, doen kinderen enthousiast mee aan de korte les die enige tijd daarna, vaak aan het begin van de volgende dag, volgt. De lessen kunnen gaan over alle mogelijke onderwerpen, van muziekgeschiedenis tot biologie. Mooi vond ik dat door het stellen van een vraag vooraf de kinderen alvast uitgenodigd worden na te denken over het onderwerp, zich daarmee verbinden, en nieuwsgierig worden naar de les waarin het antwoord besloten ligt.

In de Kinderboekenweek was ik gevraagd ridderverhalen te vertellen. Ik besloot om, geïnspireerd door Grej of the day, bij elk verhaal een vraag te bedenken. Door het stellen van de vraag voordat ik begon met het vertellen wilde ik de kinderen aansporen alvast na te denken de antwoorden die in het verhaal beantwoord worden en betrokkenheid en nieuwsgierigheid genereren.

Ik merkte dat ik goed moest nadenken over de vraag die ik stelde, daarmee gaf ik het vertellen een richting, het antwoord op die vraag werd namelijk een leidraad in het verhaal. Enkele vragen die ik stelde waren: ‘Hoe versla je een draak?’, ‘Waar vind je moed?’, ‘Hoe kom je als arme drommel aan het hof?’ en ‘Hoe lukt het om een grote zaal te vullen als je maar één klein muntje hebt?’

Het werkte heel goed! Prachtig was het om te luisteren naar de antwoorden die de kinderen gaven, er kwamen zwaarden, toverspreuken en heldhaftige vaders aan te pas. En wat heerlijk was het voor de kinderen om, terwijl ze geboeid aan het luisteren waren, gedurende het verhaal een antwoord te horen op een vraag die ze eerder hadden gehoord.

Doordat ze al na hadden kunnen denken over mogelijke antwoorden luisterden ze aandachtig naar het antwoord dat het verhaal hen gaf. Het mooie was dat, zonder het expliciet te benoemen, de boodschap van het verhaal geaccentueerd werd. Ik ga dat vaker doen!